Het is maandag: wij zijn klaar voor oranje

Dag 14: Legden (DE) – Barchem (NL): 76 km

Ondanks de gemiddelde leeftijd in het hotel, waren we als een van de laatste in de ontbijtzaal. Het ging bijzonder soepel: tassen vullen, alle apparatuur verzamelen, afrekenen en weg waren we. Op naar Nederland. Het weer zag er oké uit maar de regenkleding hielden we binnen handbereik. Alles was weer opgeladen. Mensen die mij kennen weten dat dat niet mijn verdienste is maar die van Jean-Paul. En we laden wat op….. telefoons, batterij van de Bullit, de garmin van JP en de blondjes navigatie van Deb genaamd Beeline, de powerbanks, de twee trackers van de honden en de gehoorapparaten van JP. Dit staat niet in volgorde van belangrijkheid maar vraagt wel wat organisatie. En dan hebben we ook nog de zonnepanelen die de laatste dagen weinig toegevoegde waarde hebben met het takkeweer dat we over ons heen kregen.

De hemel huilde

We trapten lekker door want vanavond, maandag, om 6u speelde Nederland tegen Roemenië. In het dorpje Vreden vonden we een lekkere bakker, we waren gelukkig nog in Duitsland, en deden we ons tegoed aan lekkere broodjes, een half stukje aarbeientaart en veel pepermuntthee. Na een paar happen kwam de regen echt als bakken uit de lucht. Het leek op de stortbui van zaterdag jl. toen bij het EK de wedstrijd Duitsland – Denemarken even werd stilgelegd. Dit keer zaten we onder de luifel van de bakker waar de man des huizes met een bezemsteel iedere paar minuten de waterpartijen van het tentdoek duwde, tot groot plezier van Knud die bij iedere hoos van de tent probeerde hem op te vangen. Jammer voor hem is dat niet gelukt. Om een indruk te geven van de bakkers waar we het over hebben….

Nadat de regen voorbij trok, stapten we weer op de fiets en gingen we Vreden door waar de Berkel doorheen stroomt. Voor mij begon toen eigenlijk al mijn Memory Lane…. Uren vroeger in rubberbootjes op de Berkel doorgebracht die achter de stadsmuur van ons huis in Zutphen stroomde. Maar ook bij Groenlo over de grens Nederland weer in en eigenlijk direct herkenning in de landbouw, de bouw van de boerderijen en huizen in de Achterhoek / Twente.

Bij de vorige wedstrijd van NL op het EK hadden we amper aandacht voor de eerste helft vanwege de tent die opgezet moest worden. Vanavond hadden we een mooie overnachting in Barchem, een voor mij vertrouwde omgeving in de tijd dat ik in Zutphen woonde met mam en Patrice. We hadden een boskamer geboekt waar eigenlijk maar één hond mocht slapen. We moesten er dus eentje naar binnen smokkelen. JP werd al wat kribbig toen de klok richting de aftrap ging maar uiteindelijk zaten we net op tijd klaar bij de televisie toen bleek dat Nederland niet maandag maar dinsdag speelde….. Gelukkig hadden we niet onze oranje petjes opgezet. Maar het geeft wel aan hoe we heerlijk los zijn van alles…

Na een lekker etentje ben ik gaan liggen en was ik weg. Wij gaan normaal ALTIJD tegelijkertijd slapen maar het lukt me niet om wakker te blijven. Al lezend knikkebol ik…. Wel weer erg lekker geslapen.